1 februari, 2019 Maria 0Comment

Att äga en dator är positivt i de allra flesta fall – tills dess att något går snett. Förr eller senare är det något som krånglar, det gäller för övrigt all teknik, och då är det inte längre lika roligt att vara datorägare. Är man tekniskt intresserad så kanske man kan lösa problemet på egen hand, men om så inte är fallet är det läge att skaffa hjälp. Med lite tur kan hjälpen finnas i den egna familjen, eller i den närmaste vänskapskretsen. Annars får man kontakta ett företag som specialiserar sig på datorservice och som erbjuder hjälp med datorer och tillbehör, både för privatpersoner och för verksamheter.

För hemmaföretagare, som ofta arbetar ensamma, är IT-problem ett bekymmer som kan ställa till mycket. Genom att istället arbeta på ett kontorshotell i Stockholm (om detta är hemorten) har man ibland möjlighet att få assistans med sin trilskande PC av andra som arbetar i samma lokaler. Det här kan med andra ord vara värt att överväga, och till och med värt den lilla hyra som ska betalas, till skillnad mot att sitta ensam med dina problem hemma på kammaren.

Vilka typer av problem är då vanligast när det gäller datorer? Dessa delas upp i två olika delar: mjukvara och hårdvara.

Mjukvaruproblem

Trots att programvarorna idag är mycket driftsäkra, händer det förstås att det blir något fel. Ibland kan felet dessutom vara orsakat av användaren, men ofta handlar det om problem med kompatibiliteten mellan olika programvaror och operativsystem. Den här formen av problem visar sig ofta genom en programvara som med jämna mellanrum låser sig och ”fryser” skärmen. Det kan också tänkas att programvaran plötsligt avslutas, vilket ställer till det om du inte nyligen sparat ditt arbete. Det är överhuvudtaget viktigt att du regelbundet sparar det du arbetar med (helst på en extern hårddisk), eftersom allt kan hända. Ibland kan en ny version av programvaran lösa problemet, alternativt en ominstallation av densamma.

Hårdvaruproblem

Problem med hårdvaran kan också yttra sig i programvaror som inte fungerar som de ska. Förhoppningsvis kan då en uppdatering av olika drivrutiner lösa problemet, men ibland händer det att själva hårdvaran är defekt och måste bytas ut. Här får man försöka avgöra om en reparation är värd vad den kostar, med tanke på att dagens datorer är relativt billiga i inköp. Ofta är det mer kostnadseffektivt att köpa en ny dator, särskilt om din gamla burk börjar få några år på nacken. I det fallet är det bäst att ”rädda det som räddas kan” genom att spara över så mycket information som möjligt från den gamla datorn innan den kasseras (radera dessutom gärna hårddisken så att inte privat information hamnar i fel händer).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *