25 mars, 2021 Maria 0Comment

Datorerna har tagit allt större plats i våra liv. Från att ha varit avancerade räknemaskiner och ordbehandlare har de blivit en källa för information och kommunikation och nu under pandemin vuxit till att även bli våra vardagsrum och konferenssalar. Utan datorer stannar livet upp för många. Det är därför väldigt viktigt att det finns bra teknik och självklart också supportstöd att tillgå när det uppstår problem.

Privatanvändning och servicebehov

I nästan vartenda hem finns idag en dator, en padda eller en smartphone. Även om det finns vuxna som avstår från hemdator så brukar barnen ha en för skolarbete och/eller spelande. Väldigt många hushåll har också någon form av trådlöst nät så alla enheter kan anslutas till internet. I hyreshus finns ofta gemensamma avtal med internetleverantörerna vilket kan innebära att valmöjligheterna inte är så stora medan villaägaren kanske får ordna anslutningen själv för dyra pengar. När det inte fungerar som det ska är det viktigt att snabbt få service. För ägare till flerfamiljshus är det ett stort ansvar att se till att störningarna blir så små som möjligt. Bra bredband som underhålls är helt enkelt en del av ansvarsfull fastighetsförvaltning vilket alltid uppskattas av hyresgästerna.

Supportärenden och datorhjälp

Även om många är sina egna tekniker och surfar på nätet utan andra problem än att försöka avgöra vad som är sant eller inte (vilket kan vara svårt nog) så finns det väldigt många som behöver hjälp med tekniken. Det kan vara så grundläggande saker som att skaffa Bank-ID till sin mobil, det är inte alls så lätt för den teknikovana, särskilt inte om Apple-ID eller annan viktig information är okänd. När väl den tröskeln är avklarad återstår att lära sig använda internetbanken och andra offentliga aktörers webbsidor med allt vad det innebär. Här behövs support på basnivå, helt enkelt hjälp att komma över den digitala tröskeln och kanske upptäcka att tekniken är bra till väldigt mycket också. Men bara när den fungerar.

Bara för att bankärenden känns lätt är det inte säkert att problem med routern eller hemnätverket är lika lätta att lösa. Kanske behövs någon ny mjukvara, en uppdatering eller en omkonfiguration av routern eller så ligger felet någon helt annanstans. Hos leverantören kanske, och där sitter vi i våra hem och sliter vårt hår helt i onödan medan vi väntar i oändliga telefonköer till supporten.

Internetsupport

Om det går att komma åt internet på något sätt, kanske via mobiltelefonen, så kan det vara bra att börja leta hjälp där i vissa fall. Kommer det mail från banken som du inte riktigt litar på – surfa in på bankens hemsida och se vilken information som finns där. Får du varningsmeddelanden av något slag – ta fram Google och skriv in en del av meddelandet och se vad du hittar. Om skrivaren inte fungerar – gå till tillverkarens hemsida och skriv in modellnumret och leta fram manualen. Men ibland räcker det förstås inte att felsöka själv och då är det otroligt bra med riktiga, lättillgängliga supportföretag som kan hjälpa till med både små och lite större problem. Sådana företag hittar du förstås också via nätet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *